Wednesday 11 November 2015

Ayam Panggang Rosemary

Salam dan Hi Semua..

Sempena ulang tahun perkahwinan ke 3 kami, saya cuba masak sesuatu yang belum pernah saya buat sebelum ni. Jadi untuk hari istimewa ini saya buatkan ayam panggang rosemary. Hehe..Resepi ini saya cuba dari blog Fatin Liyana.

 AYAM PANGGANG ROSEMARY

Ayam panggang rosemary


Bahan-bahan:

1 ekor ayam (saya guna 2 potong whole chicken leg)

Bahan kisar A (grind)
1 sudu kecil rosemary
1 sudu kecil lada hitam
1 sudu kecil jintan putih
1 sudu kecil jintan manis

**saya beli serbuk siap2 untuk bahan di atas, yang lada hitam saya guna yang kisar kasar**

Bahan kisar B: (masukkan semua dalam blender)
1 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
1 inci halia
4 sudu kecil gula
4 sudu kecil madu
4 sudu kecil olive oil
4 sudu kecil perasa pati ayam
garam secukupnya
sedikit serbuk kunyit untuk memberi warna
sedikit air sekadar memudahkan proses blend

Cara-cara:
  1. Grind bahan A
  2. Blend bahan B
  3. Campurkan keduanya dan lumurkan pada ayam
  4. Perap lebih kurang 4 jam @ lagi best semalaman
  5. Bakar dalam oven 180 degree lebih kurang 1 - 1 jam setengah
  6. Setiap 30 minit tuangkan lebihan perapan ayam supaya ayam tidak kering dan sentiasa moist

No comments:

Post a Comment