Tuesday 24 November 2015

Congo Bars

Salam dan Hi Semua...

Hari ini saya buatkan congo bars untuk dijamu kepada rakan kerja en suami. Cubaan ke 3 sebenarnya. Risau juga kerana pada cubaan pertama macam 90% tak jadi (tapi bawa balik ke rumah mertua pada hari raya Haji habis licin, sedap juga versi tak jadi ni). Ianya padat, ditambah lupa alas tray dengan baking paper membuatkan ia sukar ditanggalkan dari loyang. Separa hancur saya kerjakannya..Haha. Cubaan ke 2 50% jadi. Semasa panas tekstur dia cantik, tapi bila sejuk, bahagian dalam tray dia seakan basah. Seolah gula semua bertumpu di situ. 

Alhamdulillah cubaan ke 3 ini menampakkan hasil yang lebih baik. Saya boleh habis kan seorang. Haha. Jadi la kot kan...:). Ketiga-tiga cubaan saya rujuk kepada Azlita Masam Manis dan juga Mat Gebu

CONGO BARS

 
Congo Bars

 
Bahan-bahan:
315g tepung gandum
2 1/2 sudu teh baking powder
1/2 sudu teh garam
150g butter
320g gula perang - saya hanya guna 200g gula perang (cubaan ke2 saya guna 220g tapi masih terlalu manis bagi saya)
3 biji telur - saya guna gred A
1 sudu teh esen vanila
250g coklat chips - boleh ikut suka hati nak letak banyak mana - saya letak 100g pada cubaan ke3
1 cawan kacang pecan atau kekacang lain - saya guna 70g almond nibs pada cubaan ke3
Kepingan badam untuk taburan


  1.  Sapukan butter pada loyang 13 x 9 atau 10 x 10 (saya guna ini). Alas dengan baking paper. Oles juga butter pada baking paper.
  2. Ayak tepung bersama baking powder dan garam ke dalam bekas.Ketepikan.
  3. Dalam bekas lain, campurkan butter dan gula perang, kacau rata hingga butter melarut. (saya putar dengan hand mixer selama 5 minit pada kelajuan tinggi).
  4. Masukkan telur satu persatu sambil diputar sebati.
  5. Tambahkan esen vanila.
  6. Masukkan adunan tepung sedikit demi sedikit. Saya gaul secara kaup balik sehingga sebati.
  7. Tambahkan coklat chip, kekacang dan gaul rata.
  8. Tuangkan adunan ke dalam loyang, ratakan adunan dan taburkan coklat chip dan juga kepingan badam.
  9. Bakar pada suhu 170 degree selama lebih kurang 30 minit atau sehingga permukaan keperangan. (saya naikkan suhu, bakar pada 180 degree selama 25 minit kemudian 170 degree selama 10 minit).
  10. Biarkan sejuk dalam loyang, kemudian keluarkan dan boleh dipotong untuk dihidang.





No comments:

Post a Comment