Monday 9 March 2015

Kek Chocolate Moist

Salam dan Hi Semua...

Banyak kali try buat kek coklat moist, tapi x pernah jadi seperti yang dikehendaki. Bantat la, kering la, macam2 hal la. Baru2 ni, Kak Ros Jiran sebelah ade bagi kek coklat moist..memang moist habes la. Tak manis sangat..memang kena dengan tekak kami. Selepas 2 minggu lebih peram resipi dia, hari ni baru berkesempatan cuba sendiri...Kak Ros, minta izin share resepi di sini ye...

KEK COKLAT LEMBAB KUKUS

Moist Choc Cake

Bahan2:
Bahan A:
1 cawan serbuk koko Van Houten (saya guna serbuk koko biasa je)
1 cawan susu cair (saya guna susu segar)
1 cawan susu pekat manis
1 cawan minyak (saya guna minyak matahari)
3/4 cawan gula pasir
  • Masukkan kesemua bahan dalam periuk, masak atas api perlahan sehingga gula cair (saya masak sambil kacau)
  • Biarkan sejuk

Bahan B:
1 cawan tepung gandum
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat
  • Ayak kesemua bahan

Bahan C:
4 biji telur (saya guna telur gred C)
  • Blend telur
Cara-cara:
  1. Oles loyang dengan minyak. **mungkin saya kena alas loyang dengan kertas minyak sebelum oles minyak sbb kek ni lembut, masa nak pindahkan atas pinggan ia sedikit hancur di bahagian bawah**
  2. Panaskan pengukus
  3. Masukkan Bahan B berselang seli dengan Bahan C ke dalam Bahan A. (mulakan dengan tepung, akhiri dengan tepung) sampai habis. **saya whisk setiap kali masukkan bahan sehingga sebati**
  4. Tuang ke dalam loyang. (saya guna loyang 22cm, mungkin kena guna loyang lebih besar sebab kek naik mengena aluminium foil di tengahnya).
  5. Tutup dengan aluminium foil, kukus sehingga masak. (saya kukus dalam 1 jam).
  6. Biarkan kek sejuk sebelum di curahkan topping coklat.
Bahan Topping:
220 - 250 gm (1 bar ) coklat masakan
Sedikit susu cair (saya letak ~1/4 cawan susu segar)
1 sudu besar butter
Coklat rice/ kepingan badam
  •  Masukkan kesemua bahan dalam periuk.
  • Masak secara double boiling, selepas semua cair dan sebati, curahkan atas kek tadi.
  • Hiaskan dengan coklat rice atau kepingan badam.
Alhamdulillah kek menjadi. Rasa memang sedap. Mungkin saya ada sedikit kesilapan teknikal masa alihkan kek dari loyang ke pinggan. Takpe, lepas ni boleh cuba lagi..Terima kasih kak Ros atas resipi kek coklat moist yg sedap ni. Hehe..

No comments:

Post a Comment