Monday 25 January 2016

Sambal Manis Paru

Salam dan Hi Semua...

Menu makan malam kami adalah sambal manis paru bersama sayur campur. Selalu kalau jumpa lauk ni kat kedai mesti ambil sikit. Ini adalah cubaan pertama masak paru sebenarnya. Sekali hadap habis. En suami suka..:) Terima kasih kepada empunya resepi Mizan As-Syatirie.

SAMBAL MANIS PARU

Sambal Manis Paru


Bahan-bahan:

500g paru - saya buat 300g
segenggam lada kering* - saya guna 15 tangkai  - rebus @ rendam dalam air panas
5 ulas bawang merah* - saya guna 3 ulas
4 ulas bawang putih* - saya guna 2 ulas
Halia sebesar ibu jari*
1 batang serai - dihiris*
5-6 potong halia
6 sudu besar gula pasir - saya guna 3 sudu besar
3 sudu besar gula melaka - saya guna 1 1/2 sudu
4 sudu besar sos tomato - saya guna 2 sudu besar
2 sudu besar kicap manis - saya guna 1 sudu besar
garam dan aji secukupnya

Cara-cara:
  1. Rebus paru seketul tu dengan halia dan sedikit garam sampai masak (saya rebus dalam 20 minit), angkat dan toskan. Bila dah sejuk hiriskan nipis-nipis. Perap dengan garam kunyit dalam 1/2 jam. Lepas tu goreng dalam minyak banyak sampai garing. Angkat dan toskan.
  2. Kisar bahan bertanda *
  3. Panaskan 2 senduk minyak goreng paru tadi, masukkan sedikit gula.
  4. Masukkan bahan kisar dan gaul sampai garing. api jangan besar sangat. Gaul perlahan-lahan.
  5. Bila dah terbit minyak dan garing, masukkan gula pasir dan gula melaka. Gaul lagi dengan api kecil sehingga betul-betul garing.
  6. Masukkan sos dan kicap. 
  7. Tambah garam dan aji secukup rasa.
  8. Masukkan paru goreng tadi, gaul sebati. SIAP!



No comments:

Post a Comment