Monday 6 July 2015

19 Ramadhan 1436H - Siakap 3 Rasa

Salam dan hi semua...

SIAKAP 3 RASA
Resepi dicuba dari blog Sajian Dapur Bonda 

Siakap 3 Rasa


Bahan Ikan
1 ekor ikan siakap - dibersihkan
sedikit tepung jagung
serbuk pasti sedap knoor - saya gantikan dengan garam kunyit

Bahan Kuah
10 batang cili padi - dipotong kecil (saya ketuk)
1 inci halia - dihiris mancis
6 biji bawang putih - diketuk
1 batang serai - diketuk
1 biji bawang besar - potong dadu
1 biji tomato - potong dadu (saya x letak)
1/2 biji lada benggala - potong dadu (saya x letak)
Kiub nenas dalam tin secukupnya
4 sudu besar sos cili
4 sudu besar sos tomato
3 sudu besar air nenas
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos ikan (saya x letak)
beberapa helai daun limau purut (saya x letak)
daun sup/daun bawang untuk hiasan (saya x letak)
Ajinomoto secukup rasa (saya x letak)
Gula secukup rasa (saya x letak)
  • Lumur ikan dengan serbuk pasti sedap (saya lumur dengan garam kunyit). Lumurkan pula dengan tepung jagung. lumur kedua-dua belah ikan termasuk bahagian dalam. Biarkan seketika.
  • Panaskan minyak. Goreng terendam ikan hingga garing, ketepikan.
  • Panaskan minyak dalam kuali lain. Tumis bawang putih, halia, serai dan cili padi hingga sedikit layu dan naik bau.
  • Masukkan sos cili, sos tomato, sos tiram, air nenas dan sos lain. Kacau sebentar.
  • Masukkan bawang besar, tomato, nenas, cili benggala.
  • tambahkan air sedikit, biarkan kuah merenih seketika. 
  • Curahkan kuah atas ikan. 
  • Taburkan daun sup daun bawang.

No comments:

Post a Comment