Sunday 5 July 2015

18 Ramadhan 1436H - Puding Karamel

Salam dan Hi Semua..

Pejam celik tinggal lagi 10 hari je Ramadhan.. Hari ni saya buatkan Nasi Arab lagi untuk menu berbuka. Sebab mudah disediakan, lazat. Sebab paling utama adalah ayam je ada dalam peti. Tak pergi market lagi. Di samping nasi arab, untuk dessert saya buatkan puding karamel.

PUDING KARAMEL

Puding Karamel


Bahan2:
Bahan Karamel
5 sudu besar gula

Bahan A
5 biji telur
5 sudu besar gula halus

Bahan B
1 tin susu cair
sedikit esen vanila
  • Panaskan pengukus.
  • Cairkan gula dalam periuk sehingga keperangan, tuangkan ke dalam loyang.
  •  Dalam bekas lain, satukan gula dan telur hingga gula larut. Tak perlu pukul adunan untuk elak berbuih dan seterusnya buat puding nampak berlubang2. (saya ok je nampak berlubang2..ikut selera masing2)
  • Dalam periuk lain, masak susu dan esen vanila sehingga suam. Tak perlu mendidih.
  • Tuang bahan B ke dalam bahan A, gaul rata.
  • Tapis adunan ke dalam loyang. Tutup dengan aluminium foil.
  • Kukus selama 30 minit. 
  • Setelah puding mencapai suhu bilik, boleh sejukkan dalam peti ais.
#kali ni oleh sebab susu cair saya dah kehabisan buat puding karamel semalam untuk majlis berbuka en H, saya guna susu full krim ditambah sedikit pewarna kuning untuk hari ni# 

#saya sukakan puding karamel versi ni berbanding dengan yang tak guna telur dan tak kukus#

No comments:

Post a Comment