Wednesday 18 February 2015

Bergedil Daging

Salam dan Hi Semua...

BERGEDIL KENTANG BERDAGING

Bergedil kentang berdaging, itu lah resipi yang saya akan kongsikan pada entry kali ini. Saya buat bergedil untuk dimakan bersama soto ayam, tak lengkap rasanya kalau takde bergedil ni..macam kurang umphh..hehe.Rasanya semua orang pon biasa makan dan buat bergedil ni, selain di makan dengan soto boleh juga di makan dengan nasi, mihun sup dan sebagainya. Di sini saya kongsikan resepi bergedil kentang daging yang saya belajar daripada ibunda kesayangan saya.

Bahan-bahan:

5 biji kentang saiz sederhana - dibuang kulit dan dibelah 2
1 ulas bawang besar - didadu
200g daging kisar Ramly
1 biji cili merah - diracik
daun sup daun bawang - dihiris nipis
garam, lada hitam secukup rasa
2 sudu besar tepung gandum
1 sudu besar tepung jagung
1 biji telur 


Bergedil kentang berdaging

Cara-cara:
  1. Rebus ubi kentang dalam 15 hingga 20 minit atau hingga empuk, tambah sedikit garam.
  2. Toskan kemudian lenyek sampai hancur.
  3. Daging kisar direbus dengan sedikit air (sekadar tenggelam) dan garam sehingga air kering.
  4. Campurkan kesemua bahan kecuali telur, gaul sebati.
  5. Bulat-bulatkan sebesar cekodok (saya dapat dalam 32 ketul).
  6. Celup dalam telur, dan kemudian goreng (goreng sedikit2, dah masak sebelah baru kalih sebelah lagi dengan berhati2 untuk elakkan bergedil dari hancur).
**dalam kuali di atas, saya goreng banyak sekali, konon2 2x goreng ja la, masa kalih sedikit hancur, batch ke2 dalam kuali, saya kurangkan separuh dan selamat dari kehancuran, comel je dia masak..heheh**

SELAMAT MENCUBA
XOXO

No comments:

Post a Comment